//
Farsi

Farsi

 كميته مبارزه براى آزادى زندانیان سیاسی در ایران روز بیستم ژوئن برابر با سى خرداد را بعنوان روزجهانى در حمایت از زندانيان سياسى اعلان کرد.در پاسخ به این فراخوان تظاهراتی در پنجاه  شهر دنیا انجام گرفت.

  چرا بیستم ژوئن – سى خرداد ؟

 روز بیستم ژوئن ١٣٦٠ نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ایران در برابر رژیم اسلامی بود. در ١٣٥٧ رژیم کنونی، انقلاب ایران را ربود و قدرت استبدادی دینی اش را بر میلیونها نفر از مردم ایران تحمیل کرد.

در سال ١٣٦٠ یعنی کمتر از دوسال پس از بقدرت رسیدن، در مقطع سى خرداد برابر با بيستم ژوئن ، رژیم مبادرت به سرکوب سازمانها و احزاب مخالف و اعضای انها کرد.

علاوه بر این، موج بازداشت های دسته جمعی، شکنجه، و اعدام صورت گرفت: رژیم روزانه بین ٣٠٠ تا ٥٠٠ نفر را اعدام میکرد، در مجموع تا ٧٠٠٠ نفر در آن سال اعدام شدند، که برخی از انها صرفا بخاطر خواندن جزوات مخالف دستگير و اعدام شدند. بدلیل اینکه رژیم عمل پاکسازی را در خفا انجام میداد و اجساد را در مکانهای نامعلوم دفن میکرد امار دقیقی از دستگیر و کشته شدگان در دست نیست.والدین اعدام شدگان هرگز اطلاعی از قبر فرزندان خود نداشتند و ندارند. برخی تخمینها حکایت از آن دارد که بین سالهای ١٣٦٠ و ١٣٦٧ مجموعا ٢٠٠٠٠ از مردان و زنان بیگناه بوسیله رژیم کنونی در ایران اعدام شدند.

وضعیت در ایران

 از زمانیکه رژیم اسلامی ایران در ١٣٥٧ قدرت را در دست گرفت مردم ایران از ابتدايى ترين حقوقشان منجمله از آزادى بیان محروم شدند. هیچ حزب یا گروه مخالفی اجازه فعاليت نداشته و کوچکترین مقاومتی با مجازات سبعانه مواجه میشد .

این وضعیت زندگی در ایران برای بيش از سی سال است که ادامه دارد و تعداد زندانیان سیاسی رو به افزایش است.

رژیم ایران هزارن زن و مرد ، پسرو دختر جوان را صرفا بخاطر ابراز دیدگاههایشان دستگیر یا ربوده، شکنجه و مورد تعرض و اعدام قرار داده است.

در تابستان سال ١٣٦٧، درعرض تنها چند هفته، بیش از ٥٠٠٠ زندانی سیاسی اعدام شدند قتل عام ١٣٦٧ تنها یک نمونه در لیست طولانی جنایات رژیم اسلامی در ایران است. امروزه هزاران نفر از زندانیان سیاسی از جمله دانشجویان، فعالین کارگری، فعالان حقوق زنان، وحتی کودکان سیزده ساله در زندان هستند

بیستم ژوئن ٢٠١٣

در حمایت از روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران در ١۹  شهر از سرتاسر  جهان مراسم برگزار شد.

بیستم ژوئن ٢٠١٢

در حمایت از روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران در ٢۹  شهر از سرتاسر  جهان مراسم برگزار شد.

بیستم ژوئن ٢٠١١

در حمایت از روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران در 50 شهر از سرتاسر جهان مراسم برگزار شد.

بیستم ژوئن٢٠١٠   

بیستم ژوئن از سوی بعنوان روز جهانی حمایت از زندانیان سیاسی در ایران برسمیت شناخته شد. این امر بخاطر برجسته نشان دادن حبس،شکنجه و اعدام هزاران زندانی سیاسی در ایران که در بیش ازسه دهه اخیر انجام گرفته است صورت گرفت.

بیستم ژوئن ٢٠٠۹

بدنبال مضحكه انتخاباتى رژيم در تابستان ١٣٨٨ هزاران نفر تظاهر کننده در شهرهای مختلف ایران به خیابانها ریختند.هزاران تظاهرکننده که بعضی از آنان نوجوانان ١٣ساله بودند دستگیر شده و وحشیانه شکنجه و مورد تعرض قرار گرفتند.تعدادى از انها هنوز هم در زندان منتظر حکم مرگشان هستند.

دربیستم ژوئن 1388 روزی که ندا اقا سلطان(دانشجوی ٢٧ ساله رشته فلسفه)توسط یکی از تیراندازان رژیم اسلامی در یکی از خیابانهای تهران کشته شد،بیش از ٥٠٠ نفر از تظاهرکنندکان توسط رژیم دستگیر شدند.

Leave a comment

Follow me on Twitter