//
you're reading...
--, 20 June 2017

ملاقات  با وزارت خارجه  سوئد به مناسبت روز جهاني حمايت از زندانيان سياسي-Meeting with the Swedish Foreign Ministry on the occasion of the World Day for the Protection of Political Prisoners

#20JuneIran 2017

در راستاي  برگزاري برنامه هاي روز جهاني در حمايت از زندانيان سياسي در ايران،  روز جمعه شانزدهم ماه ژوئن هيئتي از سوي كميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي در ايران و كميته بين المللي عليه  اعدام با كارل نيلسون از سوي  بخش خاورميانه و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه سوئد ملاقات كردند .

 در اين ملاقات شيوا محبوبي و ودا ايلكا از سوي كميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي  و  ضرغام اسدي و انديشه عليشاهي از سوي كميته بين المللي عليه اعدام  شركت داشته و در رابطه با موارد زير صحبت كردند.

 ابتدا اين  هيئت در رابطه با  وضعيت زندانيان سياسي ، تهديد و دستگيري  و تعرض به  معترضين،  فعالين  حقوق كودكان و كارگران و زنان، دستگيري  بهاييان ، اذيت و آذار خانواده ها ي زندانيان  و ميزان  اعدامها در دوران روحاني صحبت كردند. سپس  ضمن اشاره به زندانياني كه تابعيت دوگانه دارند مشخصا در رابطه با وضعيت احمدرضا جلالي كه شهروند ايران بوده و اقامت سويد را دارد توضيحاتي داده و از آنها در مورد اقداماتشان در رابطه  با جلالي  سوال كردند . اين هيئت همچنين  به  آمار پنج هزار نفري  كه به دليل جرائم مواد مخدر حكم اعدام دارند، سيستماتيك بودن اعدامها و همچنين نوجوانان محكوم به اعدام اشاره كرده  و از آنها در رابطه با اقداماتشان سوال كردند.

آقاي نيلسون اظهار داشت كه در رابطه با جلالي  مشغول اقدام هستند اما ايشان اطلاعي از جزئيات اين اقدامات  ندارد، در رابطه با اعدامها و مسئله توقف اعدام   ايشان اظهار داشت اين موضوعي است كه دولت سويد به آن اهميت ميدهد و عكس العمل نشان داده است. در رابطه با فعالين كارگري ايشان اظهار داشت كه در سال گذشته هيئتي مركب از وزيران دولت سوئد و يكي از نمايندگان اتحاديه اي سويد به ايران سفر كرده و ليستي از فعالين كارگري زنداني را به مقامات رژيم ارائه داده و خواستار آزادايشان شدند.  آقاي نلسون  همچنين  اشاره كرد كه دولت ايشان اميدوار است اينبار روحاني با وعده هايي كه داده است بهتر اقدام كند.

نمايندگان دو كميته  در رابطه با تو خالي بودن وعده هاي روحاني  و مضحكه انتخاباتي صحبت كردند. با اشاره به اينكه  دولت سويد  بارها  از جنبشهاي رهايي بخش در امريكاي لاتين و يا فلسطين  حمايت كرده است و به صورت رسمي از نقض حقوق بشر در  چين و عربستان سعودي   انتقاده كرده اند سوال كردند كه چرا در مورد ايران سياست متفاوت و منعطفي دارند؟  چرا برخورد به رژيم در ايران در حد كنسولگري بوده و در سطح سياسي و موثرتري نيست؟  اين هيئت اظهار داشت در حالي كه شما منتظر روحاني و اقدامش هستيد رژيم اسلامي به صورت سيستماتيك و صعودي اعدام ميكند و اين نشان ميدهد  تاكتيك ديپلماتيكي كه   تا حال دولت سويد بكار برده است موثر نبوده است. سپس در رابطه با عمومي بودن  و كم تاثير بودن اقدامات  دولت سويد  و ضرورت  اقدامات مشخص جهت فشار به رژيم اسلامي  اشاره كردند و در اين رابطه  با اشاره به زندانيان دو تبعيتي در زندانهاي  ايران مجددا به سياست دولت سويد  و عدم اقدام موثر در رابطه با آزادي احمدرضا جلالي اشاره كردند ، در رابطه با اتهام ‘ اقدام عليه امنيت ملي’ كه در پرونده اكثر زندانيان سياسي ميباشد توضيح داده و خواستار اين شدند كه دولت سويد رژيم جمهوري اسلامي را در اين رابطه مورد سوال قرار بدهد.

نمايندگان دو كميته اظهار داشتند كه در زمان مذاكرات اتمي هيچ كدام از دولتها و اتحاديه اروپا حاضر نشدند كه به مسئله نقض حقوق بشر در ايران اشاره كنند و حتي نمايندگان دولت سوئد كه اخيرا به ايران رفتند در اين رابطه صحبتي نكردند. در حال حاضر و پس از توافقات هسته اي  رژيم جمهوري اسلامي ميخواهد در معادلات منطقه و جهان دخالت داده شود و به همين دليل موقعيت براي تحت فشار گذاشتن  رژيم  در ايران  بيشتر مهيا ميباشد و   از دولت سوئد انتظار ميرود كه در اين شرايط  به جمهوري اسلامي جهت آزادي زندانيان سياسي و توقف اعدامها فشار بياورد.

در خاتمه جلسه قرار شد اطلاعات مربوط به اتهام ‘ اقدام عليه امنيت ملي’   براي آقاي نيلسون جهت بررسي   و فشار به جمهوري اسلامي جهت برداشتن اين جرم از پرونده زندانيان سياسي ارسال شود. ايشان  همچنين قرار شد هيئت شركت كننده  را در جريان اقدامات انجام شده در رابطه با احمدرضا جلالي قرار بدهد.  اين هيئت در تماسهاي بعدي نكات مطرح شده با وزارت خارجه سويد را پيگيري خواهد كرد.

لازم به ذكر است كه در همين روز كنفرانسي از سوي كميته مبارزه براي ازادي زندانيان سياسي با شركت سخنراناني از نروژ، انگلستان، سويد آلمان و ايران برگزار گرديد كه گزارش آن را در زير ملاحظه مينماييد.

https://youtu.be/ZsyNy2-cuOM

كميته مبارزه براي آزادي زندانيان سياسي

كميته بين المللي عليه اعدام

                                                                                          www.facebook.com/zendani.siasi

http://icae-iran.com/

هجدهم ماه ژوئن ٢٠١٧ 

About hamed sadra

member of committee's core for the Campaign to Free Political Prisoners in Iran

Discussion

No comments yet.

Leave a comment

Follow me on Twitter